lördag 13 april 2013

Barnkalas med kakbuffé!

Bullmamman har slagit till!
Jag kunde väl aldrig tro att jag skulle baka så mycket som jag gjort sen jag fick barn...
Ni som gillar att pyssla & vara kreativa vet ju hur det är!
Det går ju att hitta på hur mycket som helst, färger, former, smaker, mums! Man inspireras, får idéer som man bara måste prova:)
Jag och min dotter älskar Ugglor, så länge har jag tänkt baka en Uggeltårta. Har klurat lite fram och tillbaka på designen och blev nästan som jag tänkt mig:
 
Jag gjorde en  prinsesstårta med sockerkaka, vanlijvisp, jordgubbsylt och grädde. Skar ut botten som formen på en uggla?
 Locket är av marsipan, de färgade detaljerna är olika färgade sockerpastor.
Lite glasyr använde jag för att fästa smartis-godisarna med och lite strössel till detaljer detaljer...
 
Maräng & chokladtårtan
-min egen Schswartswald:
Schwartswaldtårta
 
Recept:
Köpte 2färdiga marängbottnar, där emellan har jag varvat grädde, chokladsås och vanlijvisp. Dekorerade med spritsad grädde, grädde färgad med kakao, chokladsås och chokladströssel :)
 
Lite annat som fanns på kakbordet:
 Cupcakes både i choklad och vanliga, rulltårta som svärmor gjort (TACK!), maränger (första gången jag gjort egna) olika kakor, kokostoppar, mm.

 
Nu undrar ni "hur har hon hunnit baka allt detta?" Vilken skrytis :)
Men det beror på jag har en snäll & förstående sambo som städat & fixat för att jag skulle få leka lite i köket...
TACK ANDREAS! ;)
 
Det är ju underbart skoj att dekorera bakverk!
Det hör till min pysselhobby att göra lite olika saker, detta ger mer energi än vad det tar kan man säga :) 
(Inte lika skoj att diska kanske.)
 
Tack också till alla som kom på kalaset och smaka på baket,  lekte, gav fina presenter & bidrog med glatt humör!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar